Wednesday 10 February 2010

PERAHU 'IJAZAH' SEDANG BERLAYAR



Kami penuntut di universiti al-Azhar masih berada dalam tempoh bercuti. Hanya cuti kuliah. Kerana masing-masing telah sibuk mengatur jadual peribadi untuk diisi dengan bermacam-macam aktiviti. Ada yang sibuk berkelah di ma'ridh (berlaku khilaf lafdzi padanya), ekspo antarabangsa bagi jualan kitab. Ada yang sibuk ke kelas-kelas pengajian kitab turath. Ada pula jadual harian mereka sudah dipenuhi dengan
tugas-tugas bepersatuan, terutama para AJKT dan BP.

Ada juga yang sibuk mengemas barangan masing-masing untuk dibawa pulang ke Malaysia. Antaranya ahli bait penulis, Ustaz Mohd Yazid bin Pardi namanya. Tak kurang juga yang teruja mengadun kuih muih tertentu seperti keria keledek (baca : keria yanga keras). Hehe.

Terpulang masing-masing. Selama ia memberi manfaat samada kepada diri ataupun kepada orang lain, silakan sahaja. Jika ia memberi manfaat kepada orang lain, itulah sebaik-baiknya malah telah menuruti ajaran murni baginda nabi sollallahu 'alaihi wasallam.

"Sebaik-baik manusia itu, adalah yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain".
(riwayat secara makna)

Musim ma'ridh kali ini, tak banyak wang yang penulis laburkan untuk mendapatkan kitab-kitab pilihan penulis. Bukan kerana tiada pilihan, tetapi tiada 'bulughah'. Rindu menanti kehadiran dermasiswa orang-orang itu.

Sekitar Ekspo Jualan Kitab

BELASUNGKAWA BUATNYA

Hari ini.. hampir 40 hari kami ditinggalkan oleh seorang sahabat. Pergi menemui Allah.

Pada mulanya, saya tak mahu menulis apa-apa mengenai pemergian beliau. Namun, setelah menghitung hampir genap 40 hari beliau pergi ke arah kehidupan yang lebih bermakna di sana, saya tuliskan sedikit di sini mengenai beliau. Tanda bahawa pemergiannya memang ditangisi.

Beliau orangnya mudah mesra dengan sesiapa sahaja yang beliau jumpai. Mudah ketawa. Kadang kala gelagat beliau agak melucukan. Kami sering bertukar idea dan berdiskusi mengenai pelbagai isu. Paling diminati beliau adalah berkenaan isu politik.

Seorang yang cukup menjaga penampilan setiap masa samada di dalam majlis formal mahupun tidak. Tak pernah saya ternampak beliau 'berkain gombang' walaupun di rumah. Beliau tidak biasa dengan pakaian tradisi orang Melayu itu barangkali.

Apa yang membuatkan saya begitu tersentuh dengan pemergian beliau adalah kerana keakraban kami di hari-hari akhir beliau di sini (Mesir). Dalam seminggu sebelum beliau berangkat pulang kerana ingin menjalani pemeriksaan dan pemulihan kesihatan yang lebih rapi di Malaysia, kami sempat meluangkan masa bersama. Dengan lebih akrab. Lebih bersahabat.

Suatu ketika, beliau tertidur di atas katil saya. Apabila terjaga beliau pun berkata "Sedap juga tidur kat sini kan? Entah bila lagi lah ana dapat tidur lena macam ni lagi". Saya hanya tersenyum ketika itu.
Beliau amat menggemari lagu "Penghujung Rindu" nyanyian Jamal Abdillah.
Apabila beliau menyanyi sebaris bait lagu ini, saya suka menyambungnya. (adakah saya juga menyanyi?).
JIka ditanya "bila ustaz akan berkahwin ya?", beliau suka menjawab "Kalau sempat kahwin".

Terlalu banyak kenangan dirakamkan bersama sahabat saya ini di hari-hari akhir beliau di sini.
Kenangan menemani beliau ke hospital. Kenangan memicit-micit anggota badan beliau selepas membuat pemeriksaan doktor. Kenangan mengemaskan barangan beliau untuk diisi ke bagasi lalu dibawa pulang ke Malaysia. Kini, setiap kali saya masak menu 'sambal paprik ayam', saya hanya mampu terkenangkan beliau dan menghadiahkan al-Fatihah buatnya. Beliau cukup berselera menikmatinya.
Semuanya masih saya ingat.

Kesemua 'belasungkawa' ini bukanlah menunjukkan tanda tidak redha dengan pemergiannya.
Bukan pula menangisi pemergian seseorang sahabat secara melampau.

Tetapi sebagai bukti bahawa beliau masih tetap 'hidup' di hati kita.
Masih tetap hidup di alam sana.
Malah itulah kehidupan yang sebenarnya. Kehidupan yang hakiki.
Kita semua sedang menuju ke sana. Dan al-Marhum, Mohd. Hidayatussaufi bin Mohd Khalid (gambar di bawah) telah mendahului kita.




Salam sejahtera buat ustaz di sana, dan insyaAllah kami semua bakal menyusul kemudian.

Al-Fatihah..

Thursday 4 February 2010

MEMANDANG KE 'LENSA' MUHADDITHIN



Sudah selesai episod imtihan musim sejuk ini. "Dirasat Asanid" yang menggerunkan telah mengakhirinya. Berserah sahajalah. Moga harapan yang disandarkan berbalas. Amin.


Subjek ini sebenarnya tidaklah terlalu rumit untuk difahami perbahasannya. Namun, boleh tahan sukar juga untuk dikuasai (baca : memang sangat sangat susah). Penguasaan di dalam seni pengajian rantaian sanad adalah antara tanda keistimewaan para muhaddithin berbanding para ulama di bidang yang lain.

Anda tidak mempunyai apa-apa alasan untuk tidak menghafal nama-nama para perawi jika ingin menguasai bidang ini.

Kadang-kala seseorang perawi itu banyak gelaran. Seperti Imam Muhammad ibnu as-Sa'ib. Beliau digelar Abu Sa'id, Abu an-Nadhir, Hammad, dan Abu Hasyim oleh sebahagian anak-anak murid beliau.

Kadang-kala, berlaku juga kekeliruan dalam menterjemahkan (memperkenalkan) para perawi bilamana lebih daripada seorang yang mempunyai nama yang sama. Bahkan bukan hanya nama mereka, juga nama bapa dan datuk, nisbah negeri mereka, thobaqat (peringkat zaman) mereka, gelaran mereka, nama panggilan, dan lebih merumitkan adalah apabila guru-guru dan anak-anak murid mereka adalah orang yang sama.

Terlalu banyak contoh yang penulis perlu berikan jika ingin membuktikan kebenaran kenyataan ini. Rasa tidak adil jika tidak berikan semuanya sekali. Cukuplah penulis naqalkan perkataan guru kami, Prof. Dr. Redha Zakariyya ketika membincangkan tentang kaedah mengenalpasti 'al-Muttafiq wa al-Muftariq".

Contohnya seperti Muhammad ibn Ya'qub ibn Yuusuf an-Naisaaburi. Terdapat dua orang perawi hadith yang mempunyai nama yang sama, nama bapa, datuk dan nisbah negeri yang sama.
Selain itu, terdapat dua orang perawi yang bernama Yahya bin Sa'iid, terdapat dua juga orang yang bernama Isma'il bin Abaan. Di sinilah baru kita sedari bahawa pentingnya ilmu hadith.

Seseorang itu tidak boleh mengaku hebat dalam ilmu ini jika hanya pandai kata "bid'ah", "sunnah", "dho'if", dan lain-lain istilah apabila merujuk pendapat sesuatu Imam. Bukanlah suatu tindakan yang bijak apabila hanya mengemukakan pendapat yang menyokong hujjah kita dalam sesuatu perbahasan tanpa mengemukakan pendapat yang menentang. Bertindak adil dengan bijaksanalah sekalipun ingin berbahas secara ilmiah.

Para Fuqaha' handal di medan hukum hakam yang terhasil daripada sumber asli dan turath islami.
Para Usuli (Ulama Usul Fiqh) handal bermain dengan dalil daripada sumber-sumber tersebut dan qawa'id fiqhiyyah.
Para Mutakallimin (Ulama Ilmu Kalam-Tauhid) handal di medan perbahasan akidah dan dalil aqli.
Para Lughawiyyin (ahli bahasa) handal di lapangan bahasa syurga ini yang meliputi tatabahasa, ilmu ma'ani, ilmu bayan, ilmu badi', seni suara dan pengeluaran huruf, dan lain-lain.

Maka begitu juga dengan para muhaddithin. Mereka cukup istimewa dalam pengajian sanad dan matan. Secara riwayah mahupun dirayah. Pembahagian Ilmu Hadith kepada (1) Riwayah dan (2) Dirayah telah disebutkan oleh al-imam al-Jalal as-Suyuthi rahimahullah (wafat 911H) di dalam kitab "Tadribu-r-raawi" ketika menaqalkan pendapat daripada al-Imam Ibnu al-Akfaani rahimahullah (wafat 794H) di dalam kitab "Irsyaadu-l-Qaasid ila Asna-l-Matholib".

Menurut Guru kami yang mulia, Prof. Dr. Musthofa 'Imarah, kitab "Tadribu-r-raawi" adalah di antara karya Imam Suyuthi rahimahullah yang terakhir dikarang semasa hayat beliau dan ia juga boleh diibaratkan 'ensiklopedia' di dalam ilmu hadis sepanjang zaman. Kitab tersebut sarat dengan perbahasan ilmu hadith secara terperinci merangkumi perbandingan pendapat para muhaddithin di kalangan para tabi'in sehinggalah ulama di kurun ke 9 H. Hampir tiada perbahasan ilmu hadith yang tidak disentuhnya.

Kitab ini merupakan syarah (huraian) kepada karya al-Imam al-faqih Muhyiyuddin Yahya bin as-Syarf ad-Dimasyqi an-Nawawi rahimahullah di dalam ilmu hadith iaitu "Taqriibu-n-Nawawi". Manakala karya beliau ini pula merupakan ringkasan daripada teks agung milik al-Imam Abu 'Amru Utsmaan ibnu 'Abdir-Rahman as-Syahrozuuri as-Syaafi'i atau lebih terkenal sebagai "Ibnu as-Solaah". Kitab ini telah memuatkan perbahasan ilmu hadith secara menyeluruh daripada asas-asasnya hinggalah cabang-cabangnya yang kecil seperti ilmu al-Jarh wa at-Ta'dil (metodologi dalam melalakukan kritikan ilmiah terhadap para perawi hadith). Sesuai dengan namanya iaitu "Ulum al-hadith" atau lebih masyhur dikenali sebagai "Muqaddimah Ibni as-Solaah".

sekilas pandang bangunan kuliah Usuluddin, al-Azhar, Kaherah

---------------

Mungkin sidang pembaca akan merasa hairan mengapa penulis sebutkan mengenai pembahagian ilmu hadith dan kitab-kitabnya selepas menyatakan sedikit mengenai ilmu pengajian rantaian sanad.

Sengaja saya sebutkan sebagai tanda kepada sikap berhati-hati dan telitinya para muhaddithin di dalam membincangkan tentang sesuatu hadith. Lihat, para ulama' telah membahagikan perbahasan ilmu hadith ini sebegitu agar lebih mudah difahami lalu dikuasai oleh para penuntut ilmu hadith yang ikhlas. Kemudian di dalam kitab-kitab mereka, telah dibahagikan pula bahagian-bahagian tersebut dengan lebih terperinci dan meluas.

Betapa beradabnya mereka dengan hadith baginda nabi sollallahu 'alaihi wasallam. Betapa berlemah lembutnya mereka dengan para muhaddithin ketika menaqalkan perkataan dan pendapat mereka. Betapa ikhlasnya mereka inginkan warisan agung ini terus terpelihara. Agar cahaya kasih pada baginda nabi dan para pewarisnya terus menerangi dunia.

Moga Allah mengasihi mereka semua.
Moga kita berpeluang menumpang keberkatan mereka.
Moga kita menjadi pencinta mereka.

-----------

Sebelum imtihan berlangsung sehinggalah kini, terlalu banyak peristiwa penting berlaku dalam 'diari usang' penulis. Ada yang menyedihkan, ada yang menggembirakan. Ada yang menguatkan, ada yang melemahkan. Moga Allah perkenan untuk terus memelihara diri hina ini daripada perkara-perkara yang menjauhkan daripada mendapat petunjuk-Nya.

Allah, perkenankanlah.

Tuesday 2 February 2010

SETELAH KEMBALI SUAM


Setelah hampir dua buah 'kanvas' hijri laman ini bersendirian, jari-jemari yang kaku ini mula meraba-raba papan kekunci ini untuk menemaninya. Sebenarnya, selalu sahaja penulis menyentuh 'keyboard' ini. Namun tidak tergerak untuk mengarang di laman 'winter' ini. Mungkin disebabkan cuaca yang tidak menentu di bandar seribu menara ini barangkali.

BERBULAN MADU BERSAMA SANG IMTIHAN

Imtihan semester kali ini berbaki satu lagi subjek. Jujur, Tahun 3 ini semakin terasa cabarannya. Bentuk soalannya, 'kemahalan' hati doktor memberikan silibus matapelajaran, jadual pra-intelektual peribadi, dan macam-macam lagi yang tidak perlu dibentangkan di sini. Semua itu semakin mengetuk-ngetuk benak pemikiran ini untuk lebih bersikap realistik dengan idea-idea dan cita-cita kita.

Bermula dengan 'Khitobah' yang sedikit menggembirakan. Ya lah, apa yang disoal itu pernah dibaca dan dihafal. Gembira amat. Alhamdulillah. Seterusnya menerima kehadiran 'tauhid'. Agak menakutkan. Bukan kerana dua kitab yang perlu diulangkaji, tetapi kerana pengarangnya yang cukup terkenal dalam menulis karya ilmiah dengan bahasa yang tinggi. Cukup tinggi. Tanya sahajalah siapa di kalangan anak-anak Usuluddin, Al-Azhar di Kaherah ini yang tidak kenal dengan Dr. Toha Hibisyi (gambar). Kalau tidak mengeluh dan membebel sekalipun, pasti terbeliak biji mata dan menggeleng-gelengkan kepala sudah cukup menunjukkan reaksi serius mereka ketika memhami maksud karangan guru kami yang mulia ini. Harap penulis dapat terus bersama menadah hikmah ilmu daripada beliau selepas imtihan ini. Temujanji dengan 'al-Iqtishod fi al-i'tiqod' karangan Hujjatul-Islam Imam Ghazali rahimahullah insyaAllah akan bersambung semula.
Prof. Dr. Toha Hibisyi ad-Dusuqi

Maka tibalah giliran Dr. Muhammad Sa'id Solih Sowwabi pula dengan kitab sirahnya yang cukup terperinci dalam membentangkan epilog agung mengenai baginda nabi sollallahu 'alaihi wasallam sejak sebelum mawlidnya (kelahiran) sehinggalah selepas kewafatannya. Tiada apa yang ingin diperkatakan. Berharap bantuan daripada-Nya sahaja. Terima kasih wahai tuan guru.

Episod imtihan diteruskan dengan sketsa bersama 'Manahij Mufassirin'. Ini bukan madah teras kami di kalangan mahasiswa jurusan Hadith dan Ulum Hadith. Namun peranan 'baginda' sentiasa hidup dalam dunia tafsir bahkan bagindalah mufassir al-Qur'an yang pertama. Terasa juga berhajatnya kami kepada tafsir, begitu juga tafsir kepada hadith.

Semalam, subjek yang sudah menghantui penulis sejak mula diletakkan di dalam jabatan Hadith ini, iaitu subjek 'Takhrij'. Secara mudahnya, seni ini adalah suatu keperluan bagi sesiapa sahaja berhajat untuk menaqalkan apa jua warisan Islam yang agung ini. Samada al-Qur'an, Hadith nabi sollallahu 'alaihi wasallam, kalam para sahabat, para ulama' salaf dan khalaf, semuanya berhajat kepada permata berharga ini.

Mungkin melalui seni takhrij ini, umat Islam akan lebih terdorong untuk lebih beradab dengan para ulama' serta menghargai jasa bakti mereka terhadap al-Qur'an dan as-Sunnah. Merekalah pejuang al-Qur'an dan as-Sunnah yang sebenarnya. Jangan mimpi bahawa kita layak untuk mengotorkan mulut kita dengan mengaku sebagai pejuang al-Qur'an dan as-Sunnah sedang kita belum bersedia menjadi khadam kepada kedua-duanya. Jangan mudah syok sendiri dengan perjuangan kita menegakkan kebenaran di lapangan ilmiah sedang diri kita cukup susah untuk menghormati ulama'.

Bukankah seorang mu'min itu pastinya bersikap penyayang terhadap kaum muslimin yang beriman? Apatah lagi kepada mereka yang dipilih oleh Allah untuk mewarisi urusan kitab Allah? Apatah lagi kepada mereka yang diwar-warkan sebagai pewaris para anbiya'?

Beradab dengan mereka bukan bererti me'maksum'kan mereka.
Menghormati mereka bukan bererti 'buta' tentang kesilapan mereka di dalam lapangan ilmiah.

Usah mudah berbangga bahawa anda adalah seorang yang teliti dan menjaga amanah ilmu, sedangkan anda terlupa tentang ilmu adab. Lihatlah betapa hampir tiada para muhaddithin yang terkenal meriwayatkan mutiara hadis akan tertinggal daripada turut serta dalam meriwayatkan hadith tentang adab.
Baik para imam bagi kitab yang enam mahupun selain mereka.

Melihatlah biarpun mata anda telah terbuka. Usah tertipu dengan mata anda itu ye.

Selesai 'takhrij' teori.

Pagi tadi, penulis bersama beberapa orang rakan sejabatan telah menduduki peperiksaan amali bagi subjek ini. Alhamdulillah. Di meja peperiksaan kami tadi, hanya ada anak-anak nusantara sahaja. Malaysia dan Indonesia. Ia benar-benar melancarkan komunikasi antara kami dalam bekerjasama.

Masakan tidak, kami adalah kumpulan terakhir memulakan gerak kerja mengenal pasti indeks hadith, menghuraikan simbol-simbol di dalam indeks takhrij, mencari sumber asli di dalam kitab-kitab hadith, lalu mengeluarkan dalam bentuk terperinci lalu membentangkan di atas lembaran buku jawapan yang di sediakan, tetapi kami lebih awal menyelesaikannya berbanding kumpulan yang lain. Alhamdulillah.

Di meja lain pula, ada yang bercampur antara pelajar Malaysia, India, Somalia (agaknya), Afrika, Eropah dan negara-negara Arab.

Kami sepakat untuk menggunakan kaedah pengeluaran hadith berdasarkan lafaz yang nyata atau jarang digunakan di dalam hadith. Maka rujukan yang kami gunakan adalah "al-Mu'jam al-Mufahras li Alfaadzhi l-hadithi n-nabawi" susunan pakar oreantalis dan Dr. Muhammad Fu'ad Abdul Baqi. Berharap suatu hari nanti penulis mampu memilikinya. Sangat bermanfaat.

PENANGAN ILMU TAKHRIJ

Apa yang ingin dikongsi, aktiviti mengeluarkan hadis daripada sumber-sumber aslinya tadi adalah sangat menyeronokkan. Selama ini kami hanya diberikan teori dalam seni takhrij dan dibentangkan contoh-contoh sahaja. Benarlah pepatah arab menyebutkan "Bil-Mitsaal yattadhihu l-Maqaal" bermaksud dengan (melihat) contoh, maka akan jelaslah maksud apa yang diperkatakan.

Dan hari ini kami diberi peluang melakukan sendiri aktiviti mulia tersebut. Semakin jatuh cinta padamu wahai 'takhrij'. Ada benarnya juga kata-kata hukama' "Jika kita dengar, berkemungkinan boleh terlupa, jika kita melihat berkemungkinan kita boleh ingat, tetapi jika kita buat sendiri pasti kita faham".

Khamis ini, insya-Allah kami ada temujanji dengan sebuah seni ilmu yang menampung perbahasan mengenai salah sebuah juzu' anggota sesuatu hadith, iaitu sanad. Subjek ini paling mencabar bagi penulis untuk semester ini. Paling lumat dan mampat dengan metodologi para muhaddithin dalam berinteraksi dengan as-Sunnah. Ketelitian, kerigidan dan kecerewetan mereka sangat jelas dalam bidang ini. Mungkin atas sebab itu kami (mahasiswa Jabatan Hadith) ini sering dipandang 'syadid' oleh orang-orang itu.

Doakan semoga penulis dapat mengharungi cabaran ini dengan penuh hikmah dan tenang. Kepada-Nya lah diharap segala bantuan.


Maqam al-Imam al-Hafidz Jalaluddin as-Suyuthi, wafat 911H yang terletak di Bab el-Qarafah berdekatan dengan Saiyidah 'Aisyah, Kaherah. Beliau antara tokoh terulung seni takhrij di abad ke 9 Hijrah dengan mengarang beberapa karya di dalam bidang takhrij. Antaranya ; Jam'ul-Jawami' (al-Jaami'ul-Kabir), al-Jaami' as-Soghir, dan Ziyadatul-Jaami' as-Soghir.

Insya-Allah bersambung selepas imtihan.

wAllaha as'al..
wa bi nabiyyihi atawassal..



Related Posts with Thumbnails