Thursday 3 December 2009

Di Sini Aku Bermula



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


الحمد لله ربّ العالمين حمداً كثيراً طيّباً مباركاً فيه ثمّ الحمد لله الذى تكفّل بحفظ هذا الدين إلى يوم القيامة, فأرسل إلينا سيّدَنا محمّداً نبيّ الرحمة, ثمّ اصطفى من عباده الذين يحفظون قرءانه بالجمع و الكتابة, فبذلوا جهدهم فى ذلك بالتّربية النبوية, فرضي الله عنهم السّادات الأخيار هم الصّحابة, و الصّلاة و السلام الأتمّان الأكملان على حبيبنا المصطفى و رسولنا المجتبى سيّدنا محمّد صاحبَ الشفاعة, و على آل بيته سفينة النجاة, و أصحابه منبع الهداية و تابعيهم بإحسان حتّى تأتيَنا السّاعة
... أمّا بعد
Imam Bukhari telah berkata di dalam kitab sohih beliau :
حَدَّثَنَا ‏ ‏الْحُمَيْدِيُّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ ‏ ‏قَالَ حَدَّثَنَا ‏ ‏سُفْيَانُ ‏ ‏قَالَ حَدَّثَنَا ‏ ‏يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الْأَنْصَارِيُّ ‏ ‏قَالَ أَخْبَرَنِي ‏ ‏مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيُّ ‏ ‏أَنَّهُ سَمِعَ ‏ ‏عَلْقَمَةَ بْنَ وَقَّاصٍ اللَّيْثِيَّ ‏ ‏يَقُولُ سَمِعْتُ ‏ ‏عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ ‏ ‏رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ‏ ‏عَلَى الْمِنْبَرِ ‏قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يَقُولُ ‏ ‏إِنَّمَا الْأَعْمَالُ ‏ ‏بِالنِّيَّاتِ ‏ ‏وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا ‏ ‏يُصِيبُهَا ‏ ‏أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ
أو كما قال رسول الله صلّى الله عليه و سلّم
Terjemahannya : Saiyiduna Umar pernah berkata : Aku telah mendengar Rasulallah sollallahu 'alaihi wasallam bersabda : "Sesungguhnya segala amalan itu bermula dengan niat, dan sesungguhnya bagi setiap perkara itu (bergantung kepada) apa yang diniatkannya, maka barangsiapa hijrahnya itu kepada dunia yang ingin diperolehinya atau kepada wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya itu adalah menuju kepada perkara tersebut".
Para Imam bagi "Kitab Hadis Yang Enam" (Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmidzi, Imam Abu Dawud, Imam Nasa'ie, dan Imam Ibnu Majah) telah meriwayatkan hadis ini di dalam karya mereka. Lafadz hadis di atas pula merupakan lafadz yang diriwayatkan oleh Sultan-ul-muhaddisin (Imam Bukhari rahimahullah) di dalam kitab sohihnya. Hadis di atas ini disusun oleh beliau sebagai hadis pertama bagi bab pertama di dalam kitab sohihnya. Hadis ini juga dimuatkan di dalam karya masyhur al-Imam an-Nawawi berjudul "الأربعين النّوويّة".

Sidang pembaca yang budiman,
Sebagai orang yang baru di dalam dunia penulisan blog, saya sering be
rangan-angan untuk memenuhkan ruangan posting blog ini dengan berbagai artikel menarik. Samada ia menyentuh secara langsung mengenai soal displin ilmu Islam atau aspek yang lainnya. Sejak beberapa hari ini, minda saya ibarat "tayar tramco" (van pengangkutan awam di mesir) yang tidak kenal erti perlahan ketika berputar dek kerana merancang apa entri pertama yang perlu saya isi di ruangan 'posting' blog ini. Maklumlah, kali pertama ada blog sendiri.

Sering juga menelaah beberapa buah kitab di rumah.
Bertanya beberapa orang rakan. Rasionalnya kerana hendak mencari idea, tajuk apakah yang sesuai saya isikan sebagai entri pertama di blog ini. Dengan izin Allah, saya teringatkan dua buah kitab yang dikarang oleh guru kami, Prof. Dr. Syaikh Redha Zakariyya hafidzohullah, pensyarah Jabatan Hadith dan Ulum Hadith, dalam kuliah kami. Yang pertama berjudul "مفتاح المبتدئين في تخريج حديث خاتم النّبيّين", sebuah kitab silibus kami bagi subjek "Takhrij" dan yang kedua pula berjudul "الإرشاد إلى كيفية دراسة الإسناد", kitab silibus kami bagi subjek "Dirasah Asanid".

Di dalam kedua-dua buah kitab tersebut, Syaikh Redha telah sengaja meletakkan hadis di atas pada muka surat pertama bagi kedua-dua kitab tersebut mendahului muqaddimahnya (kata pengantar).

Mungkin ada sebahagian daripada kita akan berkata, "mungkin sebab syaikh pakar dalam bidang hadis, maka beliau susun begitu" dan mungkin ada yang mempersoal, "bukankah lebih baik dimulakan dengan ayat al-Qur'an? kedudukann
ya lebih tinggi berbanding hadis".

Namun, saya juga suka bertanya kembali, "bukankah mustahil bahkan haram seorang yang alim itu melakukan sesuatu tanpa didasari dengan ilmu? tanpa ada nilainya di sisi sy
arak?". Ustaz Hairul nizam pun sering mengungkapkan begitu di kelas-kelas pengajian beliau.

Bagi saya, tiada masalah samada hendak memulakan sesuatu karya itu dengan ayat al-Qur'an atau al-Hadis. Baik yang ilmiah mahupun sekadar bersifat 'sembang-sembang'. Juga tiada masalah jika hanya merakamkan ucapan 'basmalah' dan 'hamdalah' sahaja di awal sesuatu karya kerana itu semuanya mempunyai sandaran di sisi agama kita. Selama ia tidak menyalahi nas yang sorih (nyata) daripada al-Quran dan as-Sunnah, tidak mengingkari ijma' (persepakatan secara total di kalangan ulama'), dan tidak menyalahi prinsip akidah yang suci, maka silakan sahaja. Apa yang lebih penting adalah mencari titisan hikmah di sebalik setiap perkara yang berlaku itu.

Menurut al-Imam al-Khothib al-Baghdadi di dalam kitabnya berjudul "الجامع لأخلاق الراوي و آداب السامع" : "Sesiapa yang ingin mengarang kitab, maka hendaklah dia memulakan (karangan) dengan hadis ini ".

Manakala al-Imam an-Nawawi juga menyatakan : "Sesungguhnya (di antara) hikmah memulakan sesuatu (termasuk penulisan) dengan hadis yang mulia ini adalah untuk memberi peringatan kepada para pelajar untuk memperbet
ulkan niat, justeru begitulah yang dilaksanakan oleh al-Imam al-Bukhari apabila memulakan penyusunan hadis di dalam kitab sohihnya dengan hadis ini".
Rujuk kitab beliau berjudul "المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجّاج".

Lihat, kehebatan para ulama men'sunnah'kan setiap tindakan mereka termasuklah mengarang kitab. Pengajaran melalui hadis Saiyidina 'Umar di atas berhubungkait dengan permasalahan niat benar-benar dihayati oleh para ulama. Ini merupakan suatu penjelasan bahawa fokus pengajaran daripada hadis di atas yang berkisar tentang niat bukanlah bersifat khusus untuk peristiwa hijrah ataupun seumpamanya sahaja, malah pada setiap amalan. Sebagai menolak dakwaan bahawa lafadz "إنّما الأعمال بالنّيّات" adalah lafadz 'am yang telah ditakhsiskan dengan hadis "...فمن كانت هجرته", kita naqalkan daripada pendapat ulama Usul Feqh bahawasanya "Pengajaran diambil daripada keumuman sesuatu lafadz, bukan daripada sebab yang khusus".

Apa yang ingin saya utarakan di sini adalah sebagaimana saranan daripada al-Imam al-Khothib al-Baghdadi, sebagaimana hikmah yang disingkap oleh al-Imam an-Nawawi, dan juga sebagaimana teladan yang cuba diperagakan oleh Prof. Dr. Redha Zakariyya di dalam manhaj penulisan beliau, saya juga berharap agar dapat berpeluang menumpang sedikit ruang yang ada bagi menikmati renjisan tarbiyah nabawiyah melalui penulisan di blog ini.

Moga pengajaran "memperbet
ulkan niat" ini sentiasa mendakapi setiap entri yang akan dimasukkan ke dalam blog ini. Dan selama entri yang dimasukkan itu disertai dengan pengajaran hadis tersebut, selama itulah harapnya setiap penulisan yang terdapat di dalam blog ini masih berpaksikan ajaran baginda nabi sollallahu 'alaihi wasallam serta jauh daripada bibit-bibit yang membawa kepada kemungkaran Allah.

Dengan itu, saya al-faqir ila Allah, Muhammad Syafiq Safwan bin Harith memohon tunjuk ajar daripada sidang pembaca sekalian, cadangan dan buah fikiran untuk meningkatkan lagi mutu penulisan saya di dalam blog ini. Semoga penulisan ini dapat merancakkan irama dakwah di pentas siber.

Sekian, dalam menyelami semangat penyucian jiwa di persada Dzulhijjah sebelum bersinar-sinar menyambut kemuliaan "Hijrah" di kanvas Muharram. w-Allahu A'lam.


Rujukan :
1) "Al-Jami' As-Sohih Al-Musnad min Hadits Rasulillah sollallahu 'alaihi wasallam wa Sunanihi wa Ayyamihi" atau "Sohih al-Bukhari"; al-Imam Abu 'Abdillah Muhammad bin Isma'il al-Bukhari (wafat 256H) ; bilangan hadis 1:1

2) "Al-Irsyad ila Kaifiyati Diraasat-il-Isnad" ; Prof. Dr. Syaikh Redha Zakariyya



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails